”Friidrotten är unik som sport!” – ICA-handlaren Niclas Stenberg älskar IFK Växjö
Från SM-vinnare till det nystartade knattelaget. Från storstad till småstad till glesbygd. ICA:s logotyp sitter på snart sagt varje svensk klubbtröja, tack vare enskilda ICA-handlare som brinner för just sitt lokala lag. Niclas Stenberg på ICA Supermarket i Moheda älskar friidrott och IFK Växjö.
Din ICA-handlare är en eldsjäl! Jo, faktiskt. Alla ICA-butiker ägs av fristående entreprenörer och många av dessa drivs av ett starkt, lokalt engagemang. Just därför har ICA genom decennierna varit en av den svenska idrottsrörelsens allra flitigaste sponsorer. Precis som att en ICA-butik är ett nav i lokalsamhället är ju idrottsföreningen också ett. Den ger invånarna på orten tillgång till en meningsfull fritid, håller i gång barn och ungdomar, anordnar lokala evenemang och bygger ovärderlig gemenskap. Och i ett så viktigt lokalt arbete vill också de lokala ICA-handlarna vara med och bidra i.
Inga centrala direktiv finns kring hur och vad de enskilda handlarna ska sponsra, utan alla initiativ kommer från entreprenörerna själva. Och ofta är det närhet och lust som styr engagemanget.
– Vissa jagar, andra putsar på en motorcykel eller spelar golf. För mig är friidrotten det stora intresset, säger Niclas Stenberg.
Niclas är ICA-handlare i Moheda, knappt tre mil norr om Växjö. Där finns IFK Växjö, en av Sveriges största och mest framgångsrika friidrottsföreningar. Niclas har själv bakgrund som diskuskastare, på elitnivå både på ungdoms- och juniorsidan. I dag får han utlopp för sin friidrottspassion genom att träna föreningens ungdomar. Att få följa deras personliga utveckling på nära håll beskriver han som otroligt häftigt.
– Man får en fantastisk kontakt med unga människor via träningen, säger han.
– Friidrotten är unik som sport på så sätt att verkligen alla kan vara med. Oavsett om du upplever att du inte kan springa fort, inte orkar springa länge, är rädd för att hoppa, inte gillar lagsport eller vad det än kan vara så finns det alltid någon gren som passar dig. Jag tror att det är omöjligt att hitta en idrott som har den bredden som friidrotten har.
Över hela landet är ICA-handlare engagerade i friidrott och initiativ av väldigt olika karaktär. Alla har sina egna anledningar till att engagera sig i den lokala idrotten.
För Niclas Stenberg är det självklart att sponsring inte är samma sak som att ge en gåva. ICA Supermarket Moheda vill alltid samarbeta med de verksamheter som de ger stöd. I fallet med IFK Växjö har butiken en gemensam satsning som sätter spring i benen på Mohedas barn och ungdomar.
– IFK Växjö anordnar varje år skoltävlingen Växjöolympiaden, berättar Niclas.
– Från början riktade den sig bara till skolor i Växjö kommun. Jag föreslog att jag skulle bjuda med eleverna från Moheda. Jag betalar 100 kronor per deltagare och trycker upp t-shirtar till dem. Sedan brukar alla åka till tävlingen med sina respektive familjer. Så jag hjälper föreningen med deltagare och de hjälper mig att aktivera kunderna. Vi har haft det här samarbetet i snart 20 år.
Liksom många andra ICA-handlare har ICA Supermarket Moheda ett omfattande engagemang vad det gäller sponsring. Butiken har inte bara sina nära band med IFK Växjö, utan stöttar även lokal fotboll, skolidrott och innebandy. För Niclas Stenberg handlar sponsringen om så mycket mer än bara pengar.
– ICA-handlarens roll i det lokala samhället är ju större på en liten ort, säger han.
– Föreningarna ser till att hålla Moheda levande och att vi samarbetar med dem är fundamentalt. Vi behöver ha goda relationer till varandra om det här ska vara ett kul ställe att bo på. Då räcker det inte att bara sätta sitt namn på en skylt. Man behöver se till behoven som finns i samhället. ICA kan inte lösa allt, men vi kan ofta bidra till att sätta lite guldkant på tillvaron.
Runtom i landet finns mängder av lokala entreprenörer som brinner lika mycket för idrotten så som Niclas Stenberg och ICA Supermarket Moheda gör. Ett rikt idrottsliv gör människor friskare, gladare och ökar känslan av tillhörighet. Med god lokalkännedom och stort nätverk har Sveriges 1500 ICA-handlare en unik möjlighet att bidra på det sätt och på de platser där stödet verkligen gör nytta. Närheten ger storheten. För ICA och för svensk idrott.
No Comments